Nirvana Wikia
Advertisement
Kurt Cobain

Kurt Donald Cobain

Kurt Donald Cobain (ur. 20 lutego 1967, zm. 5 kwietnia 1994) – amerykański muzyk pochodzący z Aberdeen. W 1987 roku wraz z Kristem Novoselicem założył zespół Nirvana, w którym grał na gitarze, śpiewał oraz pisał piosenki. Miewał bóle żołądka i był silnie uzależniony od heroiny. W 1992 ożenił się z Courtney Love, z którą miał córkę, Frances Bean. Z nieznanych powodów popełnił samobójstwo w 1994 roku. Kurt miał wtedy 27 lat.

Biografia[]

Mały Kurt

Mały Kurt.

Kurt Cobain urodził się 20 lutego 1967 roku w Stanach Zjednoczonych, stanie Waszyngton. Jego ojciec był mechanikiem samochodowym, a matka zajmowała się dziećmi. Był pierwszym dzieckiem swoich rodziców, którzy łącznie mieli dwójkę dzieci. Od dzieciństwa słuchał zespołów muzycznych oraz grał na gitarze. Szczególnie lubił Beatlesów oraz Johna Lennona, który był dla niego idolem. Często przebywał u swoich dziadków, z którymi miał dobry kontakt. Gdy miał 8 lat, jego rodzice rozwiedli się. Spowodowane było to głównie faktem, iż Wendy miała dość zajmowania się dziećmi i sprzątania po domu. Chłopiec ze względu na to zamknął się w sobie, czuł się inny niż jego równieśnici, z którymi zaczął unikać kontaktu. W lipcu 1979 jego wujek popełnił samobójstwo, strzelając sobie w brzuch. Kurt zaczął mieć problemy w szkole. Czternastoletni Cobain zaczął przygodę z narkotykami, początkowo z marihuaną, dostarczaną przez jego paczkę znajomych. Jego bóle brzucha nasiliły się, ale lekarze nie mieli pojęcia co mu dolegało.

Kurt z żoną i córką

Kurt Cobain z żoną i córką

Jakiś czas później Kurt poznał Krista Novoselica, który podobnie jak on miał problemy w szkole. Chłopcy szybko się polubili. Młody muzyk wiele razy próbował namówić swojego przyjaciela do założenia zespołu, ale Krist początkowo nie zgadza się. Po usłyszeniu demo zespołu założonego przez Cobaina w 1985 roku (Fecal Matter, który zostaje rozwiązany w lutym 1986 roku), zmienia on swoje zdanie. W 1987 roku wraz z Kristem zakładają zespół. Początkowo wiele razy nazwa była zmieniana, aż w końcu zespół zostaje nazwany Nirvana. Do prac nad płytą dołączają Dale Crover (perkusja), Chad Channing (perkusja) oraz Jason Everman (gitara). Pierwsza płyta, Bleach zostaje wydana w 1989. Mimo tego iż Everman nie zagrał na płycie, a tylko pokrył koszty nagrania, został na niej podpisany jako gitarzysta.

Kurt Cobain 2

Kurt Cobain

Cobain i Krist rok po wydaniu Bleach wpadają w kłótnie z Chadem, który domagał się większego wpływu na brzmienie następnego albumu zespołu. W roku 1990 Chada zastępuje Dave Grohl, który zostaje aż do rozwiązania zespołu. W roku 1991 zostaje wydany album Nevermind, który za sprawą utworu Smells Like Teen Spirit, trafia na listy przebojów. Zespół zaczyna być kojarzony tylko z jednym utworem, a Kurt Cobain konsekwentnie odmawia grania go na koncertach. W lutym 1992 Cobain bierze ślub z Courtney Love, wokalistką zespołu Hole. Pięć miesięcy później na świat przychodzi im córka, nazwana Frances Bean. W roku 1993 zostaje wydany album In Utero, w tym samym roku Nirvana gra na MTV Unplugged in New York. W 1994 roku Nirvana odbywa swoją ostatnią trasę koncertową. Po występach w Europie, Cobain trafia do kliniki odwykowej. Po kilku dniach przebywania w klinice, udaje mu się uciec. Wraca do swojej rezydencji w Seattle i sięga po strzelbę kupioną mu przez jego przyjaciela. 5-6 kwietnia 1994, pisze list pożegnalny, bierze ogromną dawkę heroiny oraz strzela sobie w głowę. Jego ciało zostaje znalezione dopiero 2-3 dni później przez elektryka.

Galeria[]

Linki Zewnętrzne[]

en:Kurt Cobain

Advertisement